onsdag den 4. marts 2015

Fedt, fedt fedt!

Hejsa allesammen,

I forbindelse med at jeg er ved at komme ned i fedtprocent, så de der abs kan blive noget tydligere og maven fladere, holder jeg meget øje med min kost. Som man siger, så bliver abs ikke lavet i fitnesscenteret - men i køkkenet. Og det har en stor del sandhed. Ved at komme ned i fedtprocent, kommer mavemusklerne mere til syne, da fedten, der ligger udenpå musklerne, svinder ind. Ikke at man skal tro blindt på det nedenstående billede - der kan være stor individuel genetisk variation i fht. hvordan fedten sætter sig mv., men jeg håber, det kan give et billede af, hvad jeg mener, når jeg omtaler fedtprocent.



Jeg har stadig lidt tilrettelser i fht. de ernæringsmål, jeg er ved at udarbejde for mig selv lige nu, men når det er kommet på plads, så skal I nok få mere at se. Ikke at jeg vil anbefale mine tal til alle, men måske de kan være til inspiration. Det er vigtigt, at man finder sine egne tal (i fht. eks. dagligt kalorieindtag og makrotal), der passer til dit udgangspunkt, dit mål, dit aktivitetsniveau mv. Personligt så mener jeg, at fedten er en vigtig del af kosten og også at det kan være svært at få det rigtige fedt og undgå alt det 'usunde'. Det er en af grundene til, at jeg overvejer at indføre en kostplan for mig selv.

Nedenstående tabel, fra sundhed.dk, kan måske være til hjælp og inspiration for jer med samme problemer som jeg. 


Jeg har ikke fået målt min fedtprocent i et godt stykke tid nu, da jeg bare har brugt spejlet som min rettesnor, men måske jeg alligevel skulle prøve at få det gjort i denne uge. Det kunne være meget sjovt at se. Ellers er jeg ikke typen, der retter mig efter, hvad der står på min vægt eller lign., men udelukkende efter hvad jeg ser i spejlet :)

Mine personlige inspirationskilder (hvis man ser bort fra de mere trænede fitnessidealer) er bl.a., nok som mange andre, nogle af de smukke Victorias Secret modeller. Med undtagelse af at jeg er til et lidt mere muskuløst look, så er jeg vild med de smukke former og især de flade fine maver!

Jeg synes dog, at jeg selv er godt på vej og jeg skal nok lige få taget nogle billeder til jer, så I kan se. Evt. laver jeg et indlæg, hvor jeg sætter disse billeder op mod nogle tidligere for et 'før-efter'-indblik i fht. min kost- og træningsændringer.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar