onsdag den 11. marts 2015

Forårsfornyelse til cyklen


Hejsa allesammen,

Har I haft en dejlig dag? For mit vedkommende er der go på, igen i dag - som sædvanlig i mine hverdage. Og det er dejligt. Jeg elsker at lægge mig i seng om aftenen og tænke: Sådan! Sikke meget jeg fik nået i dag. Selvfølgelig skal det heller ikke være rent stress og hæs og jeg har da også nydt en dejlig stille morgen, hvor jeg har kunne sove lidt længe og sysle med nogle småting, hvilket jeg synes, er en rigtig dejlig start på dagen. Jeg holder bestemt også af at komme tidligt op og i gang, men da jeg kom lidt for sent i seng igår, så er det også vigtigt for mig, at jeg får den søvn, jeg har brug for. Så er jeg også bedre rustet til at resten af dagen kører i et lidt højere tempo.

Som mange af jer nok ved, så har jeg jo både arbejde, skole og træning, der fylder min hverdag - foruden alle de daglige gøremål som rengøring, madlavning, indkøb mv. Og selvom jeg kunne spare noget tid ved at tage bilen eller benytte offentlig transport, når jeg skal fra a til b, videre til c osv., så holder jeg meget af den frihed og ekstra motion jeg får af at bruge min cykel. Den er mit daglige transportmiddel og jeg stiger på, uanset om solen skinner, det sner eller regnen siler ned. Jeg kan hade det, lige så meget som jeg elsker det, men oftest elsker jeg det virkelig. Og især når man bor i en storby, som jeg gør, så er det bare mange gange meget lettere og hurtigere med en cykel. Derudover er det gratis motion og vi sparer da mange penge i hverdagen på ikke at være nødsaget til at have to biler. Min kæreste har lang vej på arbejde og han skal selvfølgelig have mulighed for at tage bilen. Jeg selv har jo ikke så langt, så jeg cykler gerne og så er det også en rigtig god måde at få rørt sig på indimellem mit stillesiddende arbejde og forelæsninger mv. på universitetet.

Når man er så meget på farten i trafikken, som jeg er, så synes jeg også det er vigtigt, at man har sit udstyr i orden. Min cykel er efterhånden ved at være en meget gammel sag, men jeg har passet og plejet den godt, så udover nogle skønhedsfejl, så kører den ganske fint. Der skal godt nok snart et par nye skærme til og gearene kan også finde på at drille lidt, men ellers er den altid klar. Jeg har også lige fået en skøn pakke ind af døren fra Skatepro, der kan forbedre min cykeloplevelse endnu mere. Heri lå en SFR cykelhjelm, en Powerslide ringeklokke og en Abus kode spirallås og jeg er så glad for det hele!



De har et stort udvalg af hjelme, der både kan bruges som skaterhjelm og cykelhjelm og jeg kan bedst lide disse skalhjelme, da jeg synes, de klæder et mindre hoved, som mit, bedst. Jeg har prøvet flere forskellige slags og det er bare disse, der sidder bedst og som ikke ser alt for voldsomme ud, når man ikke er vandt til at bruge hjelm. Jeg var lidt skeptisk med at bestille en hjelm over nettet, da det jo er vigtigt, at størrelsen er helt korrekt - men det var ikke noget problem. Der er en størrelsesguide på siden og desuden så fulgte der polstring i 2 forskellige størrelser med til denne hjelm. Og den sidder perfekt. Det tog mig ikke længe at vænne mig til at bruge hjelmen. Når man først har haft den på et par minutter, så glemmer man alt om, at den sidder der og det hverken generer eller klemmer, så det er helt perfekt. Jeg har sågar fået komplimenter om, at den klæder mig - og jeg føler mig langt mere sikker end før. Så jeg er super tilfreds. Og så til kun 199 kr. - Alle burde virkelig ofte de håndører og sikre dem selv noget bedre.


Min gamle ringeklokke var noget af det mest irriterende og den kunne give mig mange irriterede blikke på hver tur. Den var begyndt at løsne sig og havde det derfor med at ringe ved det mindste bump - hvilket vil sige næsten hele tiden. Folk vendte sig jo om og kiggede og ofte var jeg da også nød til at overhale andre på cykelstigen, fordi jeg kom til at ringe af dem og de så trak ind. Men det er slut nu! Denne super fine lille ringeklokke er langt mere stabil og i super lækker kvalitet. Det er egentligt sådan et smart miks, da den både kan bruges til cykel, scooter, løbehjul og på en finger (som i kan se på det første billede) til hvis man f. eks. står på rulleskøjter. Den har en høj og klar tone og så er den simpel og stilren, hvilket jeg rigtig godt kan lide. En fin detalje er 'læderbåndet', som den sidder fast med, hvori der er en elastik, så den bare trækkes på.


Sidst men ikke mindst er jeg rigtig vild med den nye cykellås, der gør det lidt nemmere for mig at spotte min cykel blandt mange. Den kække pinke farve lyser rigtig op og giver lige min gode gamle cykel et frisk forårspift her til de nye lyse tider. Jeg har altid været fan at kodelåse, da jeg har det emd at glemme nøglerne eller forlægge dem og det er bare så meget hurtigere, når man bare lige kan dreje koden og så er cyklen låst op. Derudover så giver den mulighed for, at jeg kan låse cykelhjelmen fast til cyklen, mens jeg låser cyklen. Super praktisk!


Jeg synes, at sikkerhed er en meget vigtig del af vores hverdag - og det burde fylde mere! Selv cykler jeg jo rigtig meget og har selv haft to styrt i år. Heldigvis skete der ikke nogen større skade nogle af gangene, men hvad med næste gang? Når man bor i en storby, er risikoen nok endda også større for påkørsel mv. Så jeg synes, at det er et rigtig relevant emne at tage op til revision. Vi bør tænke mere over, hvordan vi kan sikre os selv bedre. Hvem kunne finde på at lade deres små børn cykle rundt uden cykelhjelm f. eks.? Ikke særlig mange vel. Hvorfor burde man så ikke selv også bruge cykelhjelm?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar