tirsdag den 3. marts 2015

Planlægning og forberedelse #1

Hej allesammen,

Når kroppen siger fra
Jeg håber, I har haft en rigtig dejlig tirsdag. For mit vedkommende har den blandt andet stået på projektarbejde, rengøring og nogle praktiske sager, som jeg også fortalte jer om igår. Derudover skulle jeg have været til holdtræning her til aften, men valgte at droppe det i dag, da jeg kan mærke, at min krop har brug for hvile. I forrige ude havde jeg ret travlt og mit program var meget proppet, som jeg også har fortalt her på bloggen. Det kunne jeg mærke til sidst og jeg var rigtig træt. Weekenden var tiltrængt og jeg nød at få slappet lidt af, selvom vi også havde det sidste flytning, der skulle på plads. Derfor følte jeg mig også frisk, oplagt og opladet til træningen igår, som også gik super godt og jeg fik virkelig presset mig selv. Men selvom at jeg også havde tid til træning idag (endda midt på dagen, hvor der aldrig er særlig mange i centeret og til hold her til aften), så valgte jeg at springe over. Mentalt er jeg frisk nok nok og med en koffeinpille, så er jeg sikker på, at jeg nok skulle kunne yde godt - men mine muskler i hele kroppen er godt ømme og føles meget tunge og trætte, som man sommetider oplever ved sygdom og sygdom er det sidste, jeg har tid og lyst til! Selvom jeg rigtig gerne vil have gode resultater og selvom at jeg vil gøre alt for at nå mine mål, så synes jeg også, at det er meget vigtigt, at man lytter til sin krop og tager den med ro, når kroppen siger fra. Man får ikke bedre resultater af at presse sig selv på det punkt - tværtimod.

Morgendagen
Mine planer er dog at se, om ikke jeg kan få sneget en træning ind i morgen tidlig, inden jeg skal på job. Det kommer selvfølgelig helt an på, hvordan min krop har det, men jeg håber på, at dagens afslapning har haft en god rekreerende virkning og at jeg derfor kan være klar til en god omgang igen i morgen. Da jeg først skal møde kl. 9:50 i morgen og derfor skal cykle hjemmefra ca. kl. 9:25, så kan jeg godt lige nå en times effektiv træning inden, hvis jeg sørger for at komme i seng i god tid i aften. Og hvis ikke kroppen er helt på toppen og udhvilet i morgen tidlig, så er der også den mulighed at nappe et hold om aftenen. Så jeg må lige se, hvad der passer bedst. Jeg må lige se, hvordan det hele arter sig, men det skal nok komme til at gå op i en højere enhed. Jeg har en forholdsvis lang arbejdsdag i morgen og jeg skal også lige forbi posthuset på vej hjem (jeg har nemlig en spændende pakke, som I nok skal få lov til at se indholdet af her på bloggen), inden der også skal laves aftensmad samt forberedes madpakke mv. til endnu en lang dag torsdag. Planlægning og forberedelse er mine nøgleord for at få det hele til at hænge sammen!

Planlægning og forberedelse
Planlægning skal der til, for at jeg kan nå det hele og det kunne godt have været bedre for denne uge, men jeg har ikke haft overskuddet til det ovenpå den sidste uges hårde skema. Det bliver som sagt noget bedre i denne og de kommende uger og det er en stor lettelse. Men jeg kan næppe være den eneste, der står med sådanne uger, der indimellem får det hele til at ramle, fordi der simpelthen er for få timer i døgnet - og derfor vil jeg lige komme med et par tips, som i hvertfald gør min hverdag noget lettere og mere overskuelig, når der er meget på programmet (skole, arbejde, træning, indkøb, rengøring, lektier, venner og veninder, kæreste og familie mv.). Jeg har mange, synes jeg selv, gode tips og tricks, men i dag synes jeg, at I skal have et par stykker vedr. mad. Mad/ kost/ ernæring - kært barn har mange navne - er en vigtig del af min hverdag og det betyder rigtig meget for mig, at min kost er af god kvalitet og lever op til mine ernæringsmål (herunder bl.a. makrofordeling) og derfor er det rigtig dejligt, at kunne have styr på det, selv når tiden er knap i en travl hverdag. Mine råd er at:

  • Planlæg måltidsretter: Jeg har god erfaring med at planlægge, hvilke måltider den kommende uge skal bestå af. Det gør det mere overskueligt, at sørge for at kosten holder sig på det sunde plan, som er en vigtig del af min hverdag. Jeg plejer dog ikke at planlægge en hel uge af gangen og måske heller ikke ned i mindste deltaje, men jeg har altid en plan om, hvilken slags retter, jeg skal gå efter ingredienser til, når jeg handler ind.
  • Handle ind 2 gange i løbet af ugen: Jeg sørger for, at få handlet ind søndag og fredag. På den måde undgår jeg både at lave alt for mange usunde impulskøb og jeg sparrer en del tid. Det gør det også nemmere at planlægge, hvilke ingredienser man skal købe større ind af og evt. genbruge i flere retter, for at man på den måde også undgår, eller i hvertfald minimerer, madspild. Naturligvis kan man også nøjen med at handle ind 1 gang om ugen, hvis det er det, man vil, men jeg foretrækker 2 gange, da der er flere madvarer, som ikke kan holde sig så længe og som jeg derfor foretrækker at få købt over 2 gange i løbet af ugen. Men det er smag og behag selvfølgelig.
  • Lave mad til 2 dage: Mange der går meget op i sundhed og eks. lever under en diet foodprepper - og som navnet antyder, så betyder det altså, at man forbereder alle måltider i god tid i forvejen. Det vil jeg ikke helt sige, er det jeg gør. Men jeg foretrækker gerne at lave mad til 2 dage af gangen. Så simpelt som noget kan være, så laver jeg bare dobbeltportion, hver gang jeg laver mad. På den måde sparer jeg tid på madlavning hver anden dag og så er det nemmere ikke at falde i en 'usund fælde' og ty til mere usunde alternativer, fordi tiden er knap eller sulten melder sig, førend maden når at være lavet. Det er simpelthen så rart, når maden er klar, eller måske bare lige skal varmen, når man kommer sent hjem en dag og at man så ikke først skal til at stå og kokkerere. Derudover så sparer man jo også energi ved ikke at skulle bruge ovn og komfur i samme omfang hver dag.
  • Forbered madpakker og snacks: Mellemmåltider, snaks og madpakker forbereder jeg altid dagen forinden, således at det hele er klar til at komme med på farten og det letter en del tid for mig om morgenen - ligesom det også sparer mig for en del penge, der let kunne ryge i kantinen. Med disse forberedelser kan jeg også sørge for, at det er nogle gode og sunde råvarer, jeg får, hvilket kan være svære, hvis det er noget, jeg skal have fat i fra en kantine eller lign. Det er også meget vigtigt for mig altid at have noget mad indenfor rækkevidde. Jeg ved intet værre end at mit blodsukker falder og der er lang tid til, at jeg kan få fat i noget mad. Ved at have en madpakke med i tasken kan jeg hurtigt snuppe lidt at tygge på under forelæsningen eller lign.


Det var et lille udpluk af mine ideer og tips til, hvordan hverdagens travlhed kan kommes til modsvar og man kan udnytte dagens få timer til fulde, uden at overbelaste sig selv. Jeg håber, at det er nogle, I kan bruge til noget. Det er i hvertfald nogle, jeg selv gør brug af og finder meget anvendelige!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar