torsdag den 23. april 2015

Spar penge i hverdagen

Godaften allesammen,

Så er dagen ved at gå på hæld og der er ellers sket en del i dag, selvom at jeg har haft en 'hjemme-skrive-dag' uden de vilde planer. Jeg har fået skrevet en del og så tog jeg på et Stram op hold og gave den meget mere gas, end jeg plejer, med tungere vægte og højere energi. Selvom at jeg var helt færdig bagefter, så hoppede jeg lige en lille tur på løbebåndet bagefter, så jeg kunne komme ned til frie bade i omklædningsrummet ;) Så lækkert! Derefter stod den på en solid og lækker omgang wokret og derefter mere skrivning. Nu vil jeg slutte af for i dag og lige få pakket og gjort klar til i morgen, inden jeg vil smide benene op og slappe af lidt, før sengen kalder. Inden da så skal I da lige have det indlæg, jeg lovede jer igår.

Det er faktisk et indlæg, jeg ofte har tænkt på, at jeg skulle lave. Når man, som jeg, er studerende er det sjældent, at pengene hænger på træerne og det tror jeg, at langt de fleste, som ikke nødvendig også er suderende, kan nikke genkendende til. Derfor forsøger jeg selv at spare, der hvor jeg kan og uden at det går ud over min livsstil. Heruder får I 10 af mine bud på, hvordan man kan (og jeg selv gør) spare (overraskende mange) penge i dagligdagen uden de helt store ændringer. Vi kan helt sikkert finde sjovere ting, at bruge de penge på ikke sandt? ;)

  1. Sluk vandet mens du børster tænder. Hvis man lader vandet løbe, mens man børster tænder, beruger man omkring 21 m3 vand på et år og det giver altså en omkostning på ca. 1 kr. og 44 øre pr. tandbørstning. Dette kan dog komme helt ned på ca. 6 øre pr. tandbørstning, hvis man slukker vandet, mens man børster :)
  2. Gå i bad i fitnesscenteret. Hvis man hver dag tager et bad på ca. 10 minutter - eller som jeg, måske nærmere et på 15 hver anden dag og et på 5 de andre tage, så bruger man omkring 10 kr. pr. bad. Denne udgift kan naturligvis mindskes, hvis man får sig en sparebruser - der kan få vandforbruget helt ned på omkring det halve af en almindelig. Selv er jeg begyndt at gå i bad nede i fitnesscenteret. Det sparer mig tilmed også for en del tid og så er det bare rart, at kunne blive vasket, inden man trækker i sin jakke, sko osv., før end man kommer hjem og kan tage et bad.
  3. Tænk over hvor meget du vasker dit tøj. Det meste tøj slides hårdt på ved vask og nogle items kan med fordel hænges udenfor til luftning engang imellem, fremfor at blive smidt til vask hver gang. Man kan også hænge noget ud til 'damprens' - når man alligevel skal i bad, så kan man bare hænge tøjet på en bøjle og ud på badeværelset. I gennemsnit koster en vask nemlig 6 kr. og 70 øre. og det kan selvfølgelig variere afhængig af, hvor meget vaskemiddel, hvilket program og hvor varmt vand man vælger.
  4. Tør tøjet udenfor eller på tørrestativet. At tænde tørretumbleren koster også omkring de 6 kr. pr. gang og er igen lidt hårdt ved tøjet. Derfor kan man med fordel hænge tøjet op eller hænge det udenfor. Så er en tørring ganske gratis og man skåner samtidig tekstilerne. 
  5. Få brugt op af noget af alt det, du i forvejen har. Det gælder alt fra både madvarer til hudplejeprodukter. Vores skabe bugner ofte med diverse sager og derfor kan det også være svært at overskue, hvad det lige er man har. Så kommer man til at købe ind af ting og sager, man måske i forvejen har, eller tingene i skabene bliver for gamle. Sørg for at få brugt op og smidt ud. Det skaber både luft i budgettet såvel som i skabene. Herhjemme er jeg især rigtig slem til at købe diverse hudplejeprodukter - bare fordi jeg mangler lidt nyt og det er desværre en dyr og unødig vane. Derfor er jeg i gang med at få brugt, noget af alt det jeg har stående, op og jeg synes allerede, det kan mærkes godt i pengepungen + det er lidt ligesom at få nye ting alligevel - jeg har ofte glemt, hvad det egentligt er, jeg har købt ;)
  6. Lav mad til flere dage af gangen. Jeg har tit sagt det her på bloggen, men det er virkelig også et godt tip, synes jeg selv. Det sparer mig både for en del penge og tid og samtidig så er det bæredygtigt (man mindsker madspild) og så kan man bedre sikre sig, at man får spist sund og godt selv de dage, hvor tiden er knap. Man kan handle større ind, hvilket ofte er billigere, og så behøver man heller ikke at skulle løbe rundt i fødevarebutikkere hver dag og forsøge at være kreativ med retterne.
  7. Tag din egen pose med i supermarkedet. En pose koster omkring 2,5-3 kr. og det kan derfor løbe op i mange penge, hvis man lige skal købe sådan en eller to, hver gang man handler ind. Derfor genbruger jeg altid poserne så mange gange som muligt eller tager stofnet med i tasken, til når jeg skal handle ind. Når man køber tøj eller andet i specialforretninger, får man også for det meste en pose gratis og den kan jo med fordel også bruges.
  8. Drik vand. Ja, det lyder måske lidt åbenlyst, men det er jo også meget sundere for os, samtidig med at det er noget billigere, end juice, sodavand, osv. hele tiden. Vand er den bedste kilde til hydrering og så undgår man tilsætningsstoffer og unødige kalorier. Jeg drikker selv mest vand i løbet af dagen, men tillader gerne mig selv et glas købejuice daglige. Jeg vil helst ikke drikke mere end dette, da sukkerniveauet ofte er meget højt. Hertil elsker jeg at krydre mit vand med sukkerfri saft eller citron.
  9. Brug cyklen. Det er et gratis transportmiddel og så er det samtidig god motion. Personlige synes jeg også, det er meget mere behageligt og tilmed nemmere end at bruge offentlig transport. Cyklen er klar til afgang, når man selv er og der er altid plads ;)
  10. Undersøg om du kan få det billigere. Det gælder både i ft. mobilabonnementer, dine must have modefund, fødselsdagsgaven til bror, den mascara du lige er løbet tør for mv. Der er ofte mange penge at spare i at indhente tilbud på nettet. Ofte er der et eller andet sted, hvor der er gode procenter at spare - så hvorfor ikke gøre det i stedet for at give fuld pris, der hvor du plejer at handle. Og nu du allerede er i gang, så overvej m det kan betale sig for dig at købe et lille lager ind - du skal dog være sikker på, at det er noget, du fortsætter med at bruge og at det ikke bliver for gammelt. Det er selvfølgelig ikke noget, man kan gøre med alt. Men jeg gør det eks. gerne med shampoo og hårfarve. Her synes jeg, der er mange penge at spare ved at gå efter gode tilbud.






For mere information, og kilder, se evt.:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar