tirsdag den 12. maj 2015

Projekt design-selv kugletæppe

Nu skal I bare høre, hvilket indretnings-projekt, jeg har kastet mig ud i! Jeg har længe gået og sukket efter et lækkert håndlavet nepalesisk kugletæppe og der findes så mange flotte, men jeg er bare ikke lige stødt på det helt rigtige endnu. En veninde fortalte mig om en, hun kender, som selv fik designet et kugletæppe, med den farvesammensætning hun gerne ville og det lød jo bare rigtig smart. Derfor gik jeg i gang med at undersøge, hvor man kunne få det gjort og det er der faktisk et par steder, der tilbyder. Dog var jeg slet ikke i tvivl om mit valg, da jeg kom forbi Bajar.dk, der tilbyder  sådanne Design-selv-kugletæpper, som ikke engang koster mere end de lagerførte modeller samt er med gratis fragt. Og så kan man yderligere bestille en Farveprøve med 72 kugler - én i hver af de farver, som de tilbyder. (De har naturligvis også forskellige færdigdesignede kugletæpper, man kan vælge mellem, ligesom de også har ret så fine bordskånerekurve og andre spændende filtprodukter).


Det synes jeg virkelig er et smart koncept! På den måde kan man se farverne i 'real life' fremfor blot på computerskærmen og derved få et bedre indtryk af de forskellige nuancer. Derudover er det også rigtig smart, at man kan se farverne i forhold til ens møbler og øvrige indretning samt i dagslys såvel som i mere dunkel belysning. (Tip: kuglerne fra farveprøven kan jo snildt bruges til et kreativt projekt, efter at man er færdig med at lege designer og jeg overvejer da selv et spændende projekt hermed, som jeg naturligvis vil dele med jer, når det bliver aktuelt).

En anden klar fordel ved sådan en farveprøve er naturligvis også, at man kan prøve sig frem med farvesammensætninger. Når man bestiller sådan en farveprøve, så får man også en mail med en inspirationsguide, der indeholder råd samt inspiration til den her design-selv løsning og så tilbyder Bajar ydermere, at man kan skrive til dem, hvis man ønsker inspiration til, eller sparring på, ens design. Noget af det, jeg især fik ud af guiden, var at de anbefaler, at man blander 5-6 farver, for den bedste effekt i tæppet og det havde jeg slet ikke selv tænkt på. Jeg havde bare tænkt, at 3 farver var passende, men det giver naturligvis en større chance for, at samme farve kugle kommer til at ligge gentagende - altså op og ned af en anden kugle i samme farve. 

Jeg har nu siddet og leget lidt med en masse farvesammensætninger og med at mikse hhv. 5, 6 og 7 farver. Nedenfor kan I se, hvilke 17 designs jeg har siddet med (nummeret betegner billedet ovenfor). Umiddelbart er jeg ikke så meget til alt for skrappe farver, men jeg er ret så glad for deres smukke cyan (blå/grønlige) farver og de pastel-rosa toner i et miks med naturfarver. Jeg er ret sikker på, at sammensætningen skal være ret lys i det, men der skal helt sikkert være noget spild og derfor overvejer jeg kraftigt nogle af de melerede farver i sammenspil med nogle helfarver. De designs der umidelbart tiltaler mig mest, er nr. 9 og 12, fordi de er meget klassiske og vil måske ikke virke for overdøvende i vores lille lejlighed, men jeg er måske lidt i tvivl, om den brunlige farve skal være med, da vi ikke rigtig har den brune farve i vores indretning, kun i form af lyst trægulv - men det kan også være, at det bliver for kedeligt uden. Hvis der skal være farver med, så tror jeg, at jeg er mest til design nr. 3, 15 og 17. Jeg tror desværre ikke, at min kæreste vil være så stor fan af de (ufatteligt smukke) rosa nuancer. Men da vi har en meget minimalistisk stil og et fåtal af farver i vores indretning, frygter jeg, at det vil virke forkert, at bringe cyan-farven ind. 

Hvad tror I? Hvilken er jeres favorit?

Giweaway: Vind en smuk kurv og to bordskånere fra Bajar ved at stemme på dit favoritdesign af disse, jeg har sammensat. Se mere om, hvordan du deltager i konkurrencen på Bajars Facebookside. Vinderen findes søndag kl. 22.

1.

2.

3.

4.

 5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

19 kommentarer:

  1. må indrømme at min ynglings er nr 8 med de smukke farve nuancer og vil så gerne eje et <3 følger bloggen og facebook der altid er gode ideer man kan gøre brug af
    Jane@team-tvede.eu

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig at høre, at du kan lide bloggen :)
      Nr. 8 er virkelig også et godt bud!

      Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at du bør tjekke op på, om du opfylder konkurrencebetingelserne. Se evt. opslaget her:
      http://bedstitest.blogspot.dk/2015/05/vind-handlavet-nepalesisk-kugledesign.html

      Slet
  2. Håber du har valgt nummer 13, det virkede til at være den med de farver du bedst kunne lide? Glæder mig til at se hvad du endte ud med! ;-) Jeg ville vælge nummer 17! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke valgt endnu, men sjovt nok, så er nr. 13 faktisk en af dem, jeg begynder at hælde mere og mere til. Den er virkelig flot, den kombi! Nr. 17 er også rigtig smuk med de to fine cyan nuancer. Åh, det er et svært valg!

      Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at du bør tjekke op på, om du opfylder konkurrencebetingelserne. Se evt. opslaget her:
      http://bedstitest.blogspot.dk/2015/05/vind-handlavet-nepalesisk-kugledesign.html

      Slet
  3. er vild med nr 8 og elsker de smukke farver der er sat sammen og kan forstille mig hvor flot det er <3
    Jane@team-tvede.eu

    SvarSlet
  4. Jeg er glad for konceptet, og ville nok vælge farverne i nr 14. Virkelig godt sammensat.. Du må ha brugt meget tid på det her.. :-)
    Miatilda A // aimlovelive@gmail.com

    SvarSlet
  5. Jeg har lidt svært ved at se det for mig, og normalt ville jeg vælge med farve, men da jeg ikke kan se dem for mig, så ville jeg vælge 'safe choice' nr 8 ;-) // Mille Torp, www.artbymt.dk

    SvarSlet
  6. Jeg er vild med nr 13, skøn kombi/ Mvh Charlotte- heksen66@gmail.com

    SvarSlet
  7. jeg er ret vild med nr 9 selvom det er svært at vælge .mvh Kirsten Aa
    kirstenaakerman@hotmail.com

    SvarSlet
  8. Nr 16 er min favorit :)
    Hilsen Susanne, susanne355@hotmail.com

    SvarSlet
  9. Helt klart nr. 2
    Nogle dejlige klassiske farver kombineret med et friskt pust med den blå farve.
    Nogle farve som vil pynte i mange hjem 😊

    SvarSlet
  10. Nr 16
    Christa christensen

    SvarSlet
  11. Jeg er vild med nr 5, måske lidt krydret af at de grønne blå nuancer bare ER mine yndlingsfarver <3

    SvarSlet
  12. nr. 13 er min klare favorit, da jeg godt kan lide noget med nogle pang-farver i :-)
    Ha' en rigtig hyggelig søndag aften !

    SvarSlet
  13. nr 5 er min yngling ,,
    Men ellers er jeg vild med de lilla nuancer
    Ønsker dig en dejlig søndags aften

    SvarSlet
  14. Nr 7 er jo helt fantastisk smukt sammen <3

    SvarSlet
  15. de er alle sammen super flotte :-) nr 9 vil være den farvekombination jeg helt vil have så den passer med min sofa :-)

    Kærlig Hilsen
    Nille Hansen
    nillehansen85@gmail.com

    SvarSlet
  16. Ville nok vælge 4, 11 eller 17. Men til min stue nr 4. :-) Virkelig fin blog du har dig her.

    www.pocabella.dk

    SvarSlet