onsdag den 23. september 2015

Sund på SU #1

Hej allesammen,
I dag har jeg haft en rigtig hyggelig hjemme dag, hvor jeg har fået læst godt på pensum, gjort rent og bagt lidt lækkerier. I morgen skal jeg være afsted hele dagen, så det kræver lidt ekstra lækker madpakke - men sundt selvfølgeligt. Når jeg lige har førte prøvesmagt herlighederne, må jeg vurdere, om mine opfundne opskrifter er gode nok til at komme på bloggen her.

Nu vi er ved sunde lækkerier, så har jeg tænkt mig at lave en serie indlæg omkring, hvordan man kan leve en sund livsstil, selvom man er på SU (eller måske bare gerne vil spare penge i dagligdagen - hvem vil ikke det?!). Jeg håber, det er noget, I kan bruge og I er naturligvis mere end velkommen til også at komme med tips :)

  1. Hold øje med tilbudsaviserne - det siger nok sig selv, men der kan være mange penge at hente på at vælge tilbudsvarer, fremfor det mærke man måske bare altid plejer at købe.
  2. Hold øje med nedsatte varer i butikkerne - ofte har dagligvarebutikker en hylde eller lign., hvor de har nedsat en masse forskellige produkter; enten fordi de har sidste salgsdato, eller fordi de måske kun har 1 el. 2 tilbage og det ikke er fast sortiment.
  3. Køb stort ind - når man har fundet billige tilbud, kan man med fordel købe stort ind, men det gælder også i al almindelighed. Ofte er større kødpakker billigere end de små, hvis man deler dem op og evt. fryser ned.
  4. Undgå madspild - når vi taler om at købe stort ind, så bør man samtidig forsøge at undgå madspild. Det gavner ikke kun miljøet men også pengepungen. Ofte fryser jeg retter ned - det er dejligt nemt, at kunne tage dem op en dag, hvor man har småtravlt.
  5. Frys ned - i forlængelse af ovenstående, kan man mindske madspild ved at fryse ned, men samtidig så er det også en god og nem måde at sikre, at man får sig et sund og nærende måltid, som man kan lide det - selv de dage hvor man har travlt.
  6. Ikke impulskøbe - en anden fordel ved at købe stort ind, er at man kan forsøge at købe til en uge af gangen (mere eller mindre - måske man lige skal hente lidt frisk mælk ect. en gang i løbet af ugen). På den måde bliver man ikke fristet mere end højst nødvendigt til at købe alt muligt unødigt med hjem.
  7. Køb ikke ind på tom mave - den har I nok hørt før, men jeg synes virkelig, der er noget om det. Når jeg er mæt, har jeg i hvertfald ikke den samme lyst til alle mulige snacks, når jeg handler ind og kan på den måde også holde impulskøbene nede.
  8. Lav madplaner - på den måde kan man holde styr på sin kost (at man får proteiner nok, holder sit kalorieindtag mv.) og man kan nemmere handle ind til ugen uden at komme til at købe for meget eller for lidt.
  9. Lav indkøbslister - i sammenhæng med madplanen kan det være en god idé at lave indkøbslister; både fordi det så er nemmere at sikre sig, at man får købt de ting, man skal men samtidig også for, at man lige kan få tjekket, at man ikke allerede har nogle af tingene derhjemme.
  10. Lav et madbudget - det er ikke noget, jeg selv gør, men jeg kender flere, som gør og de har stor gavn af det. En af mine veninder hæver penge og har i konvolutter, gemmer bonner og laver oversigter over forbrug (lidt som i Luksusfælden) og hun siger i hvert fald, at hun sparer en masse på det. Jeg har dog ikke selv gjort det, fordi jeg mener, jeg er rigtig god til de øvrige punkter ovenfor, men det kunne måske være sjovt at prøve for at få et overblik over ens reelle forbrug.

Man kan ofte spare på at lave-selv

Man kan være heldig at finde gode tilbud

Simpelt behøver ikke være kedeligt 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar