mandag den 26. oktober 2015

Balance i hverdagen

* Lige et lille Insta-lately billede fra min hverdag *


Hej allesammen,

Så blev det mandag igen og endnu en nye uge er begyndt. Jeg er startet 'stille ud' med en hjemme-læsedag, hvor jeg ingen undervisning har på Uni og derfor har tid og ro til at fordybe mig i læsningen. Ikke at jeg får læst så voldsomt meget i dag, men jeg får lige ordnet nogle ting og sager, så jeg bedre kan få tid til også at læse de andre dage her i ugen, når jeg kommer hjem. Det handler om at prioritere sin tid, når man har så meget at se til.

Mine weekender holder jeg som regel helt fri til at besøge familien eller at være sammen med venner og veninder. Sommetider får jeg da også tid til lidt læsning, rengøring osv., men som udgangspunkt har jeg valgt at holde mine weekender fri. Derfor er mandag ofte den dag på mine uger, hvor der lige skal samling på det hele for at resten af ugen kan forløbe knudefrit, effektivt og stressfrit ;) Det lykkes for det meste!

Jeg tænkte, at jeg i dette indlæg vil fortælle jer lidt om, hvad jeg bl.a. gør for at få det hele til at gå op i en højere enhed, når nu jeg både har uddannelse, familie, arbejde, venner, træning, læsning (lektier) og alle de almindelige daglige gøremål - som så mange andre - samt også ønsker at have tid til afslapning og ikke gider stressværk.

En af de ting jeg sparer en del tid på er madlavning. Som I ved, så værdsætter jeg virkelig at spise sundt, afbalanceret og spændende og jeg går ikke på kompromis og snupper en frysepizza på en travl onsdag eller en kage og en sodavand fra kantinen på Uni, fordi det skal gå lidt stærkt - det ville absolut være sidste udvej! Derfor handler stort ind til næsten en uge af gangen, forbereder mad til et par dage af gangen og sørger altid for at lave madpakke. Se evt. mit indlæg om at være Sund på SU.

Derudover så planlægger jeg. Ikke alt ned i mindste detalje - jeg bliver alt for stresset, hvis alt er skemalagt fra dagens begyndelse til slut, men planlægning er en vigtig del af min hverdag. Eks. sørger jeg altid for at pakke min taske til næste dag, så jeg ved, at jeg har alt det nødvendige med, når jeg eks. skal direkte fra Uni til arbejde og derefter til træning, forbi posthuset på vej hjem eller andet. På den måde sparer jeg en masse tid på ikke at skulle frem og tilbage og hesse rundt fra et sted til et andet. Det giver mig en del mere ro i sindet, at jeg lige får tænkt igennem, hvordan den næste dag skal forløbe. Eks. sørger jeg også for at booke mine hold i fitness i god tid, så jeg er sikret en plads og så jeg ikke kludre rundt i ikke at få restitutionstid i forbindelse med eks. styrkeholdene. Det kan også være de helt små ting med en mail, jeg lige skal huske at sende mandag morgen i forbindelse med arbejdet, registrere timer eller lign. Det skriver jeg i kalenderen og får det gjort first thing mandag morgen. Så er jeg sikker på, at det bliver gjort og at jeg ikke glemmer det.

Sidst men ikke mindst så giver jeg mig selv tid til ro og afslapning. Jeg tvinger ikke mig selv til at sidde oppe og læse lidt til kl. 23, inden jeg går i seng. Jeg har lært, at jeg ikke får noget ud af det, hvis jeg eks. har siddet flere timer tidligere på dagen også og læst. Derfor giver jeg mig selv tid til at lade op og få den nødvendige ro til mit hoved. Det kan både være i form at en løbetur eller en film på sofaen. Jeg lytter til min krop og hvad den har brug for. Det samme gælder søde sager - jeg er ikke fanatisk og hvis jeg virkelig har lyst til noget og det ikke er alarmerende (en hel plade Marabou eller en halv lagkage), jamen så giver jeg da mig selv lov! Jeg lever sundt hver dag og derfor giver jeg også mig selv lov til nyde nogle lidt mere usunde ting og sager indimellem. Men jeg må også her tilføje, at jeg langt mindre har lyst til søde sager, efter at jeg stort det ikke rører sukkerholdige produkter i hverdagen længere. Så det er slet ikke et problem.

Jeg ved, at det bare lige blev en sludder for en sladder, men jeg håber samtidig, at det måske kan være med til at hjælpe andre, der står i samme situation som mig - med at jonglere hverdagens mange pligter og ens livsstil :) I er naturligvis velkommen til at spørge mere ind, hvis der er noget, I kunne tænke jer at vide mere om eller bare høre, hvordan jeg gør - og så skal jeg forklare det bedst muligt. Nu slutter jeg af herfra, for jeg har oprydning der skal klares - det er nemlig også en af de ting, der kan give mig ro i sindet og mindske stressfølelsen - at der er ryddeligt og overskueligt i hjemmet :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar