fredag den 8. april 2016

Årsager til fedtet hud

Som nogle af jer måske har læst her på bloggen, så døjer jeg simpelthen sådan med fedtet hud. Min hun er ikke uren og jeg har ikke akne, men den er fedtet i t-zonen. Det kan der være rigtig mange grunde til og i dette indlæg fortæller jeg om mulige syndere. Jeg er ikke sikker på, hvad der giver mig fedtet hud, men jeg gør, hvad jeg kan for at sætter ind overfor det. Til daglig bruger jeg produkter  for at mindske det samt make-up til at dække det, men hvor ville jeg dog elske at komme det til livs én gang for alle! Måske andre har det som mig?

  1. Hvis man renser sin hud for meget og bruger for skrappe produkter. naturligvis skal man gerne rense sin hud morgen og aften for at fjerne makeuprester, døde hudceller og snavs. Men man kan også rense huden så meget, at man fjerner den naturlige barriere og det kan resultere i meget tør eller ekstra fedtet hud - fordi huden som forsvar vil overproducere olie for at undgå udtørring.
  2. Hvis man har fedtet hud, kan det være en god idé at holde sig til milde hudplejeprodukter, så huden får lov at ånde og ikke overproducerer olie. Dertil kan det være en god idé at bruge oliefrie produkter, hvis man i forvejen har for meget olieproduktion.
  3. Hormoner kan være en stor synder i ft. fedtet og uren hud. De fleste af os kender det nok fra vores menstrationscyklus, hvor vi i perioder kan have øget olieproduktion i huden
  4. Mejeriprodukter har et naturligt indhold af hormoner og mange af dem har ligeledes et højt sukkerindhold, som kan øge kroppens glykemiske indeks, hvilket fedter huden yderligere.
  5. Geneerne har naturligvis, som med så meget andet, også meget at sige.
  6. Huden kan ikke ånde. Lige som at man bær vælge mild ehudplejeprodukter, så bør man ligeledes overveje mængden og typen af makeup, som man bruger til daglig. Hvis ikke huden kan ånde, så fedter den lettere og dertil kan porrer stoppes og udvikle sig til urenheder.
  7. Hvis man træner meget, så er det ligeledes en rigtig god idé at sørge for at rense huden grundigt efter træning, eller andet, hvor man har svedt, da dette ligeledes kan udvikle sig med urenheder til følge.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar