fredag den 1. juli 2016

Sved dig til Smuk Hud

Hej Darlings,

Min morgen startede ud med at have lidt travlt med alligevel nå på job i god tid. Jeg fik gjort alt klar og ventede på min aftale. Som så ikke dukkede op. Jeg har haft ringet og indtalt på telefonsvare, men ingen tilbagemelding. Så jeg fik lige tjekket op på en anden sag og hjulpet en, der sad lidt fast. Efter at have 'ventet' i 1 time og 15 min., så besluttede jeg mig for at tage hjem. Jeg får heldigvis stadig løn for det og fortsatte med noget papirarbejde i forbindelse med jobbet, da jeg kom hjem. Herudover har jeg også lige nået lidt på min rapport og har fået et overblik over, hvad den skal indholde og har fået 'taget hul' på den. Det var så skønt at komme igang! Jeg har så tænkt mig at fortsætte senere, når jeg alligevel bare skal pleje sygdommen under tæppe i sofaen med en kop te i aften. Men nu vil jeg ud på cyklen (krydser fingre for tørvejr) og forbi med noget i ft. jobbet og så videre ud og se på en fødselsdagsgave til min bror. Inden træningen står på programmet i aften. Så der er go på! I den forbindelse kan faktisk også inspirationen til dagens indlæg om noget så interessant som Sved!


Idag vil jeg komme med en lille positiv reminder omkring det at svede. Hvem synes, det er lækkert at svede? Nej, ingen vel. Men det er nu ret svært ikke at svede, hvis man virkelig vil give den gas i centeret og der er helt naturlige grunde til, at man sveder. Og faktisk er det også ret sund for huden.

Vidste du, at sved faktisk dræber bakterier og sørger for at rense huden? Sveden renser urenheder og bakterier væk, som eks. har sat sig i små sår og rifter og så sørger svedens lave pH-værdi for, at bakterier dræbes. Samtidig hjælper også svedens proteinstof, dermcidin, bakteriedræbende.

Måske du godt ved, at det at svede også åber hudens porer og på den måde kan svede hjælpe med at fjerne overskydende talg og urenheder ud af huden porer. Dette er med til at mindske fremkomsten af akne.

Naturligvis er det altid rarest at tage et bad efter en hård omgang træning - og ikke mindst fordi, at det er rart at få vasket sveden væk. Og det er kun en god ting. At få skyllet sveden væk igen er nemlig en vigtig del i ft. at få det fulde udbytte af den antiseptiske effekt, som sveden har. Således forhindre man også, at fedtsyrer i sveden er med til at danne grobund for nye bakterier.

Der er naturligvis også mange andre gode fordele ved motion, der ligeledes kan gaven huden - bl.a. en øget blodgennemstrømning. Men det er en anden snak. I dag står den simpelthen i 'svedens tegn'!

Så Ladies - Ned og træn! Det er endda også godt for huden, har vi lige lært ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar