lørdag den 27. august 2016

Stop pilleriet

Hej Hunnies,

Jeg håber, at i nyder weekenden i fulde drag. Selv nyder jeg hvert et sekund og selvom, at jeg har haft det lidt skidt i dag (med begyndende forkølelses-symptomer), så har jeg både været på cykeltur med en dejlig ven, trænet, slikket sol, læst, ryddet op, afprøvet lækre sager i køkkenet og haft besøg af en sød veninde til prøvesmagning bl.a. Og selvom at jeg endnu ikke har de vilde planer for imorgen, så er jeg sikker på, at det bliver en lige så fortryllende dag og at jeg nok skal nyde den til fulde, inden hverdagen igen melder sig (alt for) tidligt mandag morgen.

Men nu til hvad det egentligt skulle handle om. Fik i læst gårsdagens indlæg? Her skrev jeg om mit 'pilleproblem' også kaldet acneexcoriée de jeunesfilles, hvilket er "en kronisk tilstand, hvor man uafladeligt piller i huden med neglene". I dag vil jeg så komme med nogle råd og fif til, hvordan man kan forbedre situationen.


Et af de mest sikre råd er formentlig at holde sig væk fra spejlet. Hvis jeg først bliver bevidst om, at jeg har et lille sår eller noget, så er det, at jeg kommer til at kradse i det - både foran spejlet fordi jeg lige tænker, at jeg kan fjerne det eller ubevidst senere, formentlig fordi jeg så ved, at det er der. Selvom det måske lyder skørt, så er jeg simpelthen begyndt at forsøge at undgå at kigge i spejlet, når jeg går på toilettet eller endda ikke at tænde lyset (selvfølgelig ikke når det er helt mørkt), så jeg ikke kan nærstudere min hud i spejlet.

Selvom at det lyder lidt bagvendt, når man gerne vil have pænere hud, så er et af mine andre mest virksomme råd: dæk det med make-up. Når jeg har make-up på vs. når jeg ikke har, så kan jeg tydeligt mærke forskel på, at jeg piller meget mindre i min hud. Måske det er det ubevidste igen; at jeg ikke vil ødelægge makeuppen. Og så tror jeg helt sikkert også, at det i lige så høj grad skyldes, at makeuppen gør, at min hud ser pænere og mere fejlfri ud, så jeg ikke lægger mærke til 'småskavankerne' (knopper, små sår, hudorme osv.).

Noget andet jeg især arbejder på er ligeledes at holde hænderne væk fra ansigtet. Med alle de ting man røret i løbet af en dag (bare tænk på din telefon!), så bliver ens hænder, fingre og negle fyldt med diverse bakterier, der potentielt man inficere ens hud, hvis man har for vane eks. at holde sig hoved med hænderne osv. Egentligt er det ret ulækkert i længden, hvis man tænker over det. Så det er absolut noget, jeg arbejder seriøst på at undgå. Og desuden så tror jeg også på, at det kan hjælpe, at jeg holder hænderne væk fra ansigtet, så jeg ikke i lige så høj grad har nemt ved at komme til at pille.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar