mandag den 26. september 2016

Opskrift: Chiagrød med kokosmælk

Hej Hunnies,

Som bekendt så lagde jeg jo et billede på min instagram (@bysusdk) af en lækker omgang chiagrød med kokosmælk og fluks blev jeg spurgt til opskrift. Den skal i få! Den er nemlig super nem og lækker. Bedst af alt er også, at grøden kan forberedes dagen for inden og stilles på køl og så har man en super lækker, sund og nærrende morgenmad, dessert, mellemmåltid eller lign. til dagen efter. Det er helt perfekt!

Som en helt simpel grundopskrift på én portion kan jeg fortælle, at man skal bruge:

  • Ca. 2 spsk. chiafrø og 
  • 1,5-2 dl. kokosmælk
Mht. valg af kokosmælk så er jeg helt forelsket i Santa Marias nye design, hvor den gamle indpakning i dåser er blevet erstattet af tetrapak kartoner, hvilket er langt mere praktisk, miljørigtigt (!) og lette at håndtere. De er kommet i tre varianter - hhv. Iriginal, Creamier og Light, som alle er lavet på kokosnødder fra udvalgte plantager i Malaysia, Indonesien og Thailand. Og jeg har nu prøvet alle tre varianter og må sige, at jeg er helt in love! Alle tre varianter er jo super lækre og egner sig alle tre rigtig fint til chiagrød afhængig af, hvilkn konsistens man er til. Desuden er de jo også lækre i et væld af andre retter indenfor madlavningen og jeg er storforbruger af kokosmælk til især mine aftensmadskreationer. Så valg af varianten afhænger af ens humør, lyst, retten og smag :)

For at lave en chiagrød så rører man bare det hele i en skål og sætter den på køl natten over. Chiafrøene super mere en 12 gange deres egen vægt og absorberer derved væske. Så næste morgen er grøden klar! Man kan evt. lige røre den igennem og tilsætte lidt ekstra kokosmælk, hvis den er blevet for tør i det. Og så naturligvis pynte med din favorit topping! Det kan eks. være sylt, bær, frugt, müsli, æblemos eller man kan spise den, præcis som den er.

Nu er jeg jo en 'garvet chiagrødsspiser' og jeg elsker at kaste mig ud i lidt ekstra variationer indemellem, så det har jeg selvfølgelig også gjort her. Derfor kan jeg bl.a. anbefale at man tilføjer nogle (eller alle i et mix) af de følgende ingredienser til grøden, forinden man sætter den i køleskabet natten over:
  • Skyr eller græsk yoghurt
  • Vaniljesukker
  • Mandelmælk

Det er en af de ting, der gør retten så super nem og ekstra lækker: Man kan mikse den helt, som man kan lide det. Det er bare med at mikse det, som du godt kan lide og til den konsistens, du foretrækker. Husk dog, at chiafrøene suger en del væske og derfor skal grødes laves tyndere, end det resultat man ønsker dagen efter - øvelse gør mester!

Som ekstra lille bonus kan jeg fortælle, at chiafrø jo er spækket med en masse gode proteiner, aminosyrer, fibre og omega-3 fedtsyrer. Kokosmælken bidrager desuden bl.a. med at:
  1. Stabilisere blodsukkeret med dens indhold af mangan
  2. Sænker blodtrykket grundet kaliumindholdet
  3. Giver stærke og sunde knogler pga. dens rige indhold af fosfor
  4. Bidrager med en masse jern og reducerer risikoen for anæmi
  5. Hjælper til at opretholde elasticiteten og fleksibiliteten i hud og blodkar pga. et godt indhold af kobber og c-vitamin
  6. Kan afhjælpe ledbetændelse pga. indholdet af selen
  7. Afhjælper slappe muskler og nerver pga. indholdet af magnesium
  8. Indeholder massere af kostfibre og kan hjælpe til opretholdelse af vægttab
  9. Styrker immunsystemet pga. indholdet af c-vitamin
  10. Fremmer prostatasundhed pga. indholdet af zink
  11. Hjælper på fordøjelsen og afhjælper skadelige bakterier i maven
  12. Fremmer huden og hårets sundhed pga. et rigt indhold af E-vitamin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar