torsdag den 19. januar 2017

Make-up: Mat hud og lange smukke vipper

Ovenpå de to forgangende dages indlæg om hhv. min daglige hudplejerutine til problemhud samt to skønne ansigtsmasker, som er med til at bedre min huds tilstand, så vil jeg i dag fortsætte lidt i samme tema og fortælle om nogle make-up produkter, jeg har anvendt siden jul og hvad jeg synes herom.

Hvis i har læst med, på de sidste på indlæg især, så ved man, at min hud lidt er en sjov kombi. Jeg har en komibeneret hud med tendens til at blive skinnende og fedtet i t-zonen og omvendt meget tør specielt over kinderne. Dertil får jeg også nogle urenheder indimellem, men det er ikke fordi, jeg har 'teenagehud' længere. Det skyldes desværre, at jeg har en frygtelig vane for at pille og kradse i huden og i enhver lille knob eller lign., jeg måtte have. Det er dog noget, der er blevet langt bedre og som jeg stadig arbejder med at få stoppet helt med. Det er en frygtelig vane og det gør kun frygtelige ting ved ens hud! Så hvis du har samme problem, så tag det for guds skyld alvorligt og få det stoppet.

Men sådan en hud kræver, foruden den rette hudpleje, også den rette make-up. Jeg har siden jul testet forskellige makeupprodukter fra Rimmel London. Her er det særlige matterende makeupprodukter, der netop egner sig til hud med tendens til at fedte og skinne. Derudover har jeg også testet en mascara med det formål at finde en god mascara med længdegivende effekt, der ikke klumper. Jeg har jo lidt af en mani, når det kommer sig til øjenvippeserum og jeg er storforbruger og tester alt muligt forskelligt af. Og nogle af disse har virket rigtig godt - mine vipper er blevet markant længere, tættere og stærkere og jeg elsker det! Men det stiller også nogle andre krav til en mascara, det vipperne nemlig lettere klumper sammen, når de bliver våde af mascaraen.


Jeg har gennem årene prøvet virkelig mange forskellige slags mascara og har også arbejdet specifikt med mascara. Det har ikke gjort det nemmere for mig at vælge den rette, vil jeg sige. Jeg er blevet noget mere skeptisk. For mig betyder børsten virkelig alfaomega og jeg går ikke på kompromis. Jeg er absolut mest til gummibørster og er ikke den store fortaler for nylonhår. Med det er jo smag og behag og afhænger naturligvis meget af, hvordan ens vipper er.

Egentligt havde jeg ikke de store forventninger til denne mascara á en pris på 99,95 hos Matas. Jeg tyer som oftest til Lancome og det er alligevel en anden prisklasse. Men til prisen er jeg virkelig glædeligt overrasket. Man får absolut god kvalitet for pengene. Den super fine gummibørste formår at adskille vipperne rigtig godt, samtidig med at mascaraformlen farver en dyb sort farve og tilmed er let at fjerne igen. Derudover indeholder den vækstfremmende formulering á bl.a. kreatin og antioxidanter, der er med til at styrke vippernes naturlige vækst (Love it! Det er jo lige mig!). Det er ikke til at sige, hvorvidt den har været med til at gøre mine vipper længere, sundere og stærkere, da jeg jo som sagt dagligt anvender vippeserum, men jeg æder det råt - hvis det virker bare lidt, så er jeg glad!

Jeg har aldrig prøvet en matterende primer før og hvorfor jeg egentligt ikke har det, under mig faktisk! Primeren til blog 79,95 kr., hos Matas, lover at minimere porer og med et indhold af en ultra-let formel med shine-kontrol at opretholde en perfekt mat teint i op til 8 timer, uden at den tilstopper porerne. Derudover lader den huden ånde og kan anvendes alene såvel som under eller over foundation og påføres let med fingrene.

Holder den så, hvad den lover? Overordnet vil jeg sige; Ja. Jeg er ganske glad for den og bruger den så godt som dagligt. Jeg synes ikke, at den holder i de lovede 8 timer og jeg synes heller ikke, at den er poreminimerende. Men når det så er sagt, så fornemmer jeg heller ikke, at den tilstopper porerne og jeg føler bestemt, at min hud kan ånde. Den ér rigtig let at påføre og den giver en lækker base forinden brug af make-up. Jeg er ikke den store fan af at anvende den ovenpå make-up. Ikke at resultatet ikke bliver pænt, men jeg synes, det er lidt mere tricky at få det til at sidde flot. Derudover så er jeg stor fan af at bruge den på de dage, hvor jeg ikke bruger foundation og så evt. bare med en let pudder ovenpå. Det giver en flot og meget naturlig effekt. Den er klart blevet et must for mig!

Denne foundation-mousse står til 69,95 kr. og kommer i tubeform, hvilket faktisk er rigtig fint og mere hygiejnisk efter min mening - sammenlignet med eks. krukker, som jeg ofte er vandt til. Den kommer i 5 forskellige farvenuancer og nu har jeg efterhånden prøvet lidt forskellige farver uden at kunne finde den helt rette farve til min hudtone, så det er desværre lidt ærgerligt. Men derudover så er konsistensen heller ikke, efter min mening, den nemmeste at arbejde med. Jeg har ellers haft en forkærlighed for mousse-foundations, men denne er noget tykkere i konsistensen, end jeg er vandt til og det gør den lidt sværere at få lagt flot, synes jeg.

I forhold til dækkeevne og matterend effekt så må jeg sige, at den gør jobbet godt. Den holder, hvad den lover på de punkter og hvis man får den lagt rigtigt, så synes jeg heller ikke, at den bliver for 'masket', men kan godt se ret naturlig og flot ud. Den udtørrer heller ikke huden, men holder sig flot og fin dagen igennem.

Denne lille sag er en gammel kending og med god grund. De fleste af os kender den nok og faktisk er den også Danmarks mest solgte pudder. Den kommer i 7 forskellige nuancer og modsat foundationen, så synes jeg, at disse nuancer blender flot ind i huden. Særligt 004 Sandstorm er min favorit og jeg kan både bruge den sommer som vinter, ligesom flere af mine veninder også tyer til denne igen og igen.

Den lover at kontrollere hudens glans i op til 5 timer, gøre porerne mindre synlige og give et mat, naturligt finish. Og det vil jeg egentligt sige, er meget realistisk. Den holder ca. i 5 timer og giver den smukke matte finish, som jeg efterspørger. Desværre holder den ikke mere end de 5 timer og det er nok også et maks. Men den gør det flot og kan også godt friskes op i løbet af dagen. Til 59,95 kr. så er og bliver den en af mine favoritter, når det kommer sig til faste, matterende puddere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar