tirsdag den 17. januar 2017

Skræddersyet hudplejerutine til problemhud

Meningen var, at dette oplæg skulle have været oppe igår. Jeg havde planlagt et tidligere hold, så jeg kunne nå at få det skrevet igår aftes inden håndboldkampen på tv kl. 20. Men uheldet ville, at jeg fik et slemt migræneanfald igår, lige da jeg kom hjem fra træning. Jeg havde haft lidt hovedpine hele dagen igennem, men det stak helt af kl. 19, da jeg skulle have spist aftensmad, lavet blogindlæg og gjort klar til håndboldhygge med en veninde. Jeg måtte aflyse vores aftale, kravle under et tæppe på sofaen, tvinge lidt skyr ned og så faldt jeg ellers i søvn. Jeg fik ikke set håndbold og jeg fik ikke ordnet nogle af alle de andre ting, jeg havde planlagt for aftenen. Øv! Men jeg kunne ikke engang komme på benene og i seng, før klokken ramte 1 i nat.

Idag er det bedre, men det er stadig ikke væk. Så jeg forsøger at tage den lidt med ro. Men jeg har en del ting, jeg skal nå i dag. Så det har bare at blive bedre! Lige nu forsøger jeg med en afslapnings/arbejds kombi, hvor jeg er hoppet i mine vamsede lamme-futter, har taget en lækker ansigtsmaske på (se insta-story), lavet en god kop the og sidder klar med computeren til at få ordnet en masse dejligt blogarbejde og diverse andet. Det gør allerede hovedpinen bedre.

Dagens fokus: Smuk hud!
Men kære folkens det jeg ville fortælle jer om i dag er min hudplejerutine. Måske i husker, at jeg har talt om, at min hud gik fuldstændig amok omkring jul. Det var bare Hell! Jeg har en kombineret hudtype, hvor min t-zone bliver meget skinnende og fedtet, men hvor mine kinder til gengæld kan blive meget tørre og skallende. What a combo, right? Så jeg har været i vildrede, kan i nok forstå! Dertil har jeg jo den forfærdelige forfærdelig vane, at jeg kradser i enhver lille knob, tørhed og urenhed i min hud, hvilket efterlader sår, betændelse og grimme mærker. Forfærdeligt! Derfor måtte jeg gøre noget, så jeg kunne bedre min huds tilstand og forhåbentligt også få skabt en bedre hudbarriere, mens jeg er på afvænning for min skrækkelige vane (den slags tager desværre tid, kan jeg fortælle!).

Dårlig "pillevane"
Mht. min vane så er det allerede blevet meget bedre. Jo bedre, jeg passer og plejer min hud, des mindre en tendens har jeg også til at pille i den. Og des mere beskæftiget jeg er, des mindre kommer jeg også til at gøre det. Hvis jeg er ude en hel dag og på farten samt har brugt tid på at lægge en flot make-up mv., så er min tendens mindre og det sker sjældent, at jeg kommer til at pille. Det virker for mig! Men nok om det. Det er en helt anden snak, vi kan tale mere om en anden gang, hvis det er noget, i har lyst til? Eller er det et lidt "klammo" emne? What do you think? Jeg er åben og taler gerne om mit problem og hvordan jeg arbejder med at komme det til livs.

Skræddersyet hudplejerutine
Jeg er så heldig, at sødeste Helle hos Amaze Press kom mig til undsætning, da min hud var værst og virkelig trængte til en ny og bedre hudplejerutine. Jeg har været ved flere forskellige kosmetologer og har jo også selv tidligere arbejdet indenfor skønhedsuniverset, hvor jeg har haft forskellige professionelle til at hjælpe mig og har testet en masse af. Men endelig føler jeg faktisk, at jeg er ved at komme problemerne til livs. Det kan naturligvis skyldes mange ting, hvor bl.a. hormonelle forandringer og livsstil uundgåeligt kan være store influenser. Men jeg udtrykker min dybeste ros til Helle! Hun gav mig de bedste råd og hjalp mig med at få skræddersyet en hudplejerutine, der gerne skulle afhjælpe de forskellige problemer. Og her deler jeg ud af de dyrebare råd og anbefalinger. Måske de kan hjælpe dig?


Plejerutine og -produkter
Hver aften og hver morgen har jeg sørget for at begynde med at vaske mit ansigt med vand. Herefter lød rutinen på:
  1. Rens: Jeg har sørget for at rense evt. make-up af med makeupfjerner og huden har jeg renset med Organis Youth Foaming Clear Skin Face Wash. Jeg har ladet den sidde lidt, til den næsten er tørret ind, for at give den lov til at virke bedre og så vasket den af igen.
  2. TonerMatas Natur Havtorn og Blåbær Skintonic pumper jeg ud på en vatrondel og klapper ind i huden. Den beroliger straks uden og fjerner lige det sidste snavs og makeuprester.
  3. Serum: Herefter har jeg anvendt Juhldals Serum no. 4 Anti Pollution eller no. 5 Sensitive Skin i t-zonen samt Plaisir 3-i-1 serum i resten af ansigtet.
  4. Spot: Hvis jeg har haft urenheder, har jeg brugt Organic Youth Clear Skin Gel direkte herpå.
  5. Creme: Til sidst, og gerne efter at serum og spot zapperen har fået lov til at tørre en smule (gerne mens jeg børster tænder), har jeg brugt creme i hele ansigtet. Om morgenen har jeg brugt Yves Rocher Sébo Végétal Mattifying Gel Cream og om aftenen har jeg brugt Juhldals no. 4 Anti Pollution FaceCream eller no. 5 Sensitive Skin FaceCream.
  6. Andet: Afslutningsvist har jeg sørget for at bruge en let øjencreme, fugte huden på hals og bryst samt brugt vippeserum hver aften. Af og til bruger jeg også øjencreme om morgenen, men det kan godt få mine øjne til at hæve en smule, så det afhænger lidt af, hvilken jeg bruger.
Alle produkterne ligger faktisk i den prisvenlige ende og passer faktisk rigtig fint til et SU-budget, synes jeg. Jeg har været vandt til at bruge mere eksklusive produkter og har længe været skeptisk i ft. at bruge produkter som eks. Matas' egne. Men inden for de seneste år har jeg fået prøvet vidt og bredt og jeg er ved at have skabt mig et ret solidt kendskab til produkter i alle ender af prisskalaen og jeg synes nu, at eksklusivitet og pris ikke altid hænger sammen. Det er disse produkter i hvertfald et meget godt billede på! 


Hvordan har min hud det så nu? Og hvad synes jeg om produkterne?
Jeg har oprigtigt oplevet en væsentlig bedring af min huds tilstand og udseende siden jul, hvor jeg begyndte at anvende produkterne. Jeg har især været glad for produkterne fra Organic Youth, som jeg virkelig føler udretter mirakler for urenheder. Og så er jeg også ret positivt overrasket over Plaisirs serum, som jeg ikke havde forventet det store af. Men den fugter virkelig godt og uden at fedte! Matas Natur skintonic er, modsat den slags skintonics jeg normalt anvender, dejligt fugtgivende og det har virkelig hjulpet på, at min hud godt kan blive stram og tør efter rens og anvendelse af skintonic. Denne er langt bedre for min hud og formår at berolige huden efter rens. Det kommer nok ikke som en overraskelse, at jeg har været glad for Juhldals produkter. Jeg har før omtalt Juhldal, en del gange efterhånden, her på bloggen og det er med god grund. Deres produkter er naturlige og så lækre. I starten brugte jeg No. 4 Anti Pollution serum og inden for den seneste uge er jeg gået over til No. 5 Sensitive serum, da jeg igen er startet op med min derma roller og her gavner denne serum virkelig med at berolige og genoprette huden. Deres FaceCream er så lækre, men desværre har jeg jo en utrolig skinnende og olieret hud i t-zonen og derfor har jeg haft behov for noget matterende i ft. min dagcreme, hvorfor jeg har eksperimenteret med at anvende Yves Rocher Sébo Végétal Mattifying Gel Cream. Jeg synes ikke, at den fugter mig hud tilstrækkeligt og derfor har jeg været glad for at bruge Plaisir serum indenunder, men til gengæld så er den god til at holde min huds shine lidt nede. Som natcreme så har Juhldals creme været helt perfekt. Jeg vågner faktisk op med en hud, der føles helt gennemfugtet og lækker frisk - noget jeg ikke har prøvet længe.

Min hud er kommet i langt bedre balance og jeg er godt på vej til at få den smukke strålende, gennemfugtede, matte hud, som jeg så højt ønsker mig. Jeg er vedholdende og får plejet mig hud efter de bedste forskrifter hver dag og det kan altså mærkes og ses! Derudover så forkæler jeg også min hud med nogle skønne masker og nogle gode make-up produkter og det vil jeg fortælle jer meget mere om de kommende dage.



Hvis i har nogle spørgsmål eller ønsker, at jeg uddyber nogle af mine beskrivelser, så tøv endelig ikke med at sige til. Min hud er et stort projekt for mig og hvis jeg kan være andre behjælpelig på nogen måde, så vil jeg glædeligt det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar