søndag den 5. februar 2017

5 måder at spilde tiden på - og ændre det!

Spildtid / at spilde tiden - Hvem kender det? Overspringshandlinger, tidsfordriv... Oh, we all know! Derfor er aftenens indlæg om netop dét; måder vi spilder tiden på og hvordan vi kan ændre det. Jeg har krydret med nogle af mine egne erfaringer og råd til, hvordan vi løser det! Tid er nemlig ikke altid, hvad vi har nok af vel?


  1. At tjekke emails igen og igen. Jeg gør det selv; tjekker min email flere gange dagligt og kommer til at sidde og dvæle i reklamemails mv. Og det er et problem, men så svært er det heller ikke at komme til livs. Det er et forstyrrende element og i stedet for at lade det afbryde vores tankestrøm og det arbejde, vi er igang med - så stop! Enten kan man sætte sig regler for eks. kun at måtte tjekke emails 5 gange om dagen eller endda kun 1 gang. Jeg vil selv gerne ned på 3 gange, hvilket jeg tænker er det mest optimale og så skal det være på tidspunkter, hvor jeg faktisk har tænkt mig at sætte mig ned og for svaret på mails og ikke bare tjekke. Så der er et formål!
  2. At være uorganiseret. Det kan skabe unødig spildtid og lede til stress i værste fald. Statistikker siger, at den gennemsnitlige personer bruger 12 dage årligt på at lede efter ting, de ikke kan finde. Løsningen siger jo sig selv; få orden i sagerne. Des mere, des bedre!
  3. At se tv. Selv holder jeg meget af en god film, en spændende dokumentar, serier - you name it! Men vi ved vidst alle, at det er en rigtig spildtidssynder. Selv er jeg begyndt på at holde en tv-fri dag om ugen. Det er ikke alle uger, det holder, men jeg forsøger og det er faktisk ikke noget, jeg virkelig savner, må jeg indrømme. Måske jeg en dag kommer op på to? Det er ikke usandsynligt! Hvad er løsningen så? Jo, planlæg noget andet hyggeligt at lave. Jeg har ofte sen aftentræning eller hygger om mig selv med ansigtsmaske, blogskrivning eller lign.
  4. Gosship. Man kan jo diskutere, om det er spild af tid. Men selv må jeg indrømme, at jeg godt kan komme til at bruge lidt for megen tid på at læse sladerblade og kigge på diverse alt for opreklamerede netartikler om kendte. Den tid kunne jo bruges mere fornuftigt på rigtige nyheder og faglitteratur.
  5. Tage for lang tid om at blive klar. Nu tænker jeg især om morgenen - på at finde tøj, lægge make-up, sætte hår osv. For mig hjælper det ofte, at jeg finder tøjet klar aftenen forinden og så tænker jeg ofte lige igennem, hvad jeg vil gøre mht. make-up og hår, så jeg ved, hvad jeg skal gøre næste morgen. Jeg lægger også gerne mine make-up produkter frem, finder smykker og alt andet klart. På den måde er det ofte også lettere at komme ud af sengen og igang. Det gør jeg evt. også med mit sportstøj, hvis jeg har morgentræning eller -hold. Så er det bare lettere at komme ud af sengen, når man straks kan hoppe i tøjet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar