mandag den 13. marts 2017

2-split program for fitness

Det er blevet sent og jeg har knoklet hele aftenen med speciale, da jeg har nogle tight deadlines, der bare må overholdes, for at vi alle i gruppen kan få det til at fungere sammen, når vi skal bytte rundt på kapitlerne til gennemlæsning, rettelser osv. Puh, det handler om at holde tungen lige i munden. Det er ikke fordi, at vi som sådan har travlt med projektet, men det er bare en udfordring at skrive i en gruppe sommetider, når der er flere, der skal være enige, når man gør tingene på vidt forskellige måder og når forskellige ting, skal ligge klar samtidig. Men det skal nu nok gå. Eller ja, det håber jeg. Lige nu er jeg ikke helt så optimistisk, som jeg ellers plejer at være. Men vi har aftalt lige at tage os et 'strategimøde' og få tingene på plads, så vi forhåbentligt kan komme bedre igennem skriveperioden. Personligt er jeg ret presset over det og det er slet ikke sådan her, jeg arbejder bedst og mest effektivt. Jeg plejer at have meget mere overskud og overblik og derfor håber jeg, at vores samtale kan bringe alt det god tilbage.

Netop fordi at det hele er så presset, så har jeg besluttet mig for at lægge en træningsplan. Ikke en så nøjagtig en, men simpelthen bare få planlagt, hvornår jeg træner og hvad jeg skal træne. På den måde bliver træningen mit frirum og mit pusterum og det er altid noget, jeg får ekstra overskud af. Derfor skal min træning planlægges ind i min hverdag, især når jeg er i en stresset periode. Det giver mig ro, overskud og mere energi. Træningen er noget, jeg gør for mig selv og jeg elsker det! (jævnfør gårsdagens indlæg). Og måske det kan være til inspiration for jer?


Idag fik jeg planlagt et træningspas ind ved middagstid, så jeg kunne få en velfortjent pause til hovedet efter at have siddet nogle timer med projekt. Jeg startede med 10 minutters opvarmning på cyklen i rask tempo og derefter stod den på styrketræning. Mit fokus idag var ben, baller, ryg og mave. Jeg satte en ny PR i benpres og var ret meget oppe og ringe over det. Der var god energi til træningen og det gik bare super godt det hele. Jeg afsluttede, som jeg plejer, med en god omgang udstrækning og gik fra træningen med en godt gennemarbejdet krop, et frisk hoved og en fornyet energi, der gjorde, at jeg kunne give læsningen og skrivningen en ordentlig skalle!

Imorgen vil jeg også gerne have planlagt en træning ind ved middagstid, hvor den så skal stå på overkropstræning. Jeg tænker, at jeg igen nupper en god opvarmning på en 10 minutters tid på enten cyklen eller på stairmasteren, afhængig af hvordan mine ben har det imorgen. Og derefter skal der trænes arme, bryst, skuldre og øvre ryg, inden jeg naturligvis tager en god omgang udstrækning.


Onsdag havde jeg overvejet at tage en omgang dobbelthold og derved tage både et cardio- og et styrkehold, men jeg får gæster lige dér, hvor holdene ligger. Så der tænker jeg i stedet, at jeg tager min gode veninde, og til tider træningsbuddy, under armen og får trænet ben, baller, ryg og mave igen ligesom idag.

Torsdag kunne være oplagt til dobbelthold, men jeg skal ikke kunne sige, om mine ben og baller kan holde til det. Så jeg tror lige, at jeg vil se det lidt an. Og hvis det er, så kan jeg tage en god omgang overkropstræning i stedet eller evt. 'bare' et kardiohold. Det kan også være, at jeg skal tage en hviledag torsdag, selvom jeg egentligt godt kunne tænke mig at få trænet 2-split denne uge. Dvs. at jeg skifter mellem at træne ben, baller, ryg samt mave og at få trænet arme, skuldre, bryst og øvre ryg, som illustreret indtil nu. Og så kan i jo let regne resten af ugen ud.


Så det er planen so fare og jeg håber bare, at det kan give mig den energi, som jeg har brug for! Hvordan plejer i at træne? Jeg skifter meget imellem, hvor mange hold jeg tager eller om jeg mest træner styrkepas selv, om det er 2- eller 3-split programmer eller hvordan det er, jeg gør det. Og det virker for mig! Det virker rigtig godt på på mig at veksle mellem det både i ft., at jeg så ikke så let kører træt i det, i ft., at jeg chokker musklerne, så de bliver presset på forskellige måder og i ft. hvordan mine planer for ugen ser ud og hvad jeg reelt set har tid til og mulighed for.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar