onsdag den 12. april 2017

5 råd om motivation til træning

Aftenen gik lidt hurtigere, end jeg lige havde forventet og inden jeg fik set mig om, var klokken pludselig ret mange. Derfor vil jeg også lige skynde mig at checke ind her på bloggen og komme med dagens indlæg, som jeg havde planlagt. De af jer der følger mig på min instagram, @bysusdk, har nok set efterhånden, at jeg er ret dedikeret til min træning og jeg bliver tit spurgt til, hvordan jeg holder motivationen oppe og ikke 'falder i' og netop dét tænker jeg, at dagens indlæg skal handle om. Jeg vil her komme med nogle af de tips, jeg selv praktiserer, til hvordan man holder gejsten oppe og får trænet.


  1. Træn for din egen skyld og fordi du elsker det! Der er mange årsager til, at man skulle have interesse i at træne. Men jeg tror på, at kun en positiv indstilling kan bane vejen på længere sigt og at der intet positivt kommer ud af at 'tvinge' sig selv. Indrømmet; så er det da heller ikke hver gang, at jeg lige har det største overskud eller lyst og hvis det er helt galt, så bliver jeg da hjemme, men oftest kommer jeg afsted, fordi jeg jo ved, hvor dejligt, jeg synes træningen er og ikke mindst følelsen bagefter. Jeg ser ærligt træning som en luksus. Jeg elsker, at jeg sætter den tid af til mig selv og gør det for mig selv.
  2. Beløn dig selv! Altså ikke sådan at du skal have et stykke kage efter hver træning, fordi 'nu er der plads til det i kalorieregnskabet'. Men ros dig selv og vær stolt. For mig gør det, at jeg har lyst til at presse mig selv endnu mere. Og så virker det også bare for mig med nogle materielle belønninger somme tider og det kan være alt lige fra at købe friske hindbær med hjem til en lækker smoothie til nyt træningstøj eller lign. I starten af denne måned besluttede jeg mig for at tilmelde mig all-in i Fitness World (det har jeg været medlem af før), hvor jeg så kan tage et produkt hver dag og det er en ekstra lille luksus, jeg nyder godt af og som motiverer mig lidt ekstra denne måned.
  3. Find din egen rytme. Hvad enten du mest er til fuldkropstræning et par gange om ugen, ren cardio, ren styrke, splitprogrammer, holdtræning eller en kombination. Så er det altid mest optimalt for motivationen, at man lytter efter i sig selv og gør, hvad man har det bedst med og bedst kan lide. Personligt så virker det godt for mig at kombinere afhængig af, hvad jeg har tid og lyst til. Hvis jeg har meget at se til i hverdagen, så er holdtræning godt for mig, da jeg så tilmelder mig og kommer afsted og der er et fast start- og sluttidspunkt. Arbejder jeg derimod hjemmefra og selv kan strukturere mig tid, så elsker jeg at træne på egen hånd og bruge den tid, jeg behøver og træne, når det passer mig bedst (hvilket ofte er om formiddagen eller til middag), så jeg også kan få en aktiv 'pause' fra specialeskrivningen på den måde.
  4. Lyt til din krop. Selvom at man lige skal ind i en fast rutine, så synes jeg stadig, det er enormt vigtigt, at man husker at lytte efter til sin krop og kun gøre, hvad man kan holde til. Her tænker jeg på, når man er syg, har skader mv. såvel som hvis man bare føler sig enormt træt og uoplagt. I forhold til sidstnævnte så kan det sommetider hjælpe bare at trække i skoene og komme afsted alligevel. Jeg oplever i hvertfald ofte, at en omgang træning giver mig fornyet energi. Men det er en balancegang og det er vigtigt, at man lærer at lytte godt efter sin krop og kun gøre, hvad den kan/vil/magter, da det ellers intet godt gør.
  5. Gør det til en livsstil. Det lyder måske nemmere, end det er og mange siger det ofte. Men jeg er nu også tilhænger af det og egentligt, så synes jeg, at det hænger meget godt sammen med det første punkt. Det ér bare nemmere at få motivationen til at holde, når man laver noget, man føler sig godt til rette med og som ikke er en pligt. Derfor tænker jeg ofte, at det kan være en forhindring for dem, som udelukkende træner for eks. at tabe sig. Personligt begyndte min mere seriøse træning for alvor dengang, jeg kan ud for en ulykke og gik til genoptræning. Siden da greb det mere og mere om sig. Den dag idag er min træning da til dels også præget af, at jeg træner for at min krop skal blive stærkere og at jeg kan være smertefri og det er da noget, der betyder rigtig meget, men ærligt.. Så træner jeg, fordi jeg elsker det og fordi det er blevet så stor en del af mig.

Jeg håber, at dette indlæg kan være til inspiration og motivation for andre og det var bestemt ikke meningen, at det skulle ende ud med at lyde som en større moralsk prædiken eller en ophøjning af mig selv (selvom der er elementer, der godt kan lyde sådan). Så med det in mente, så håber jeg, at dette indlæg kan få en lille tanke til at spire og forhåbentligt gøre dig endnu mere motiveret for at gøre noget godt for dig selv!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar